Skönhetsbloggar är en populär typ av blogg med goda chanser att locka många läsare och tjäna pengar. Det är en idealisk idé för dig som driver en klinik inom plastikkirurgi för att upplysa intresserade, etablera dig som expert och värva kunder. Framförallt väcker du intresset hos blivande kunder genom att berätta om behandlingar och procedurer som erbjuds. Vanligtvis erbjuder kliniker följande typer av ingrepp:
- ansiktslyft
- bukplastik
- bröstlyft
- fettsugning
- kroppsskulptering
Fördelar med plastikkirurgi
Den som vill göra plastikkirurgi gör det oftast för att förbättra utseendet. Dock finns det flera andra fördelar som kommer inspirera dina läsare ytterligare, vilka är följande:
- Ökar självförtroendet. Förbättringar av utseendet leder till att du känner dig bra och ökar därför självförtroendet. Detta får till följd att de flesta vågar prova nya saker och öppna sig mer i sociala situationer.
- Förbättrar fysiska hälsan. Plastikkirurgi kan gå mycket längre än att enbart förbättra utseendet. Det kan nämligen lindra fysiskt obehag som smärta i nacke och rygg samt irritation i huden från exempelvis hängande bröst.
- Minskar social ångest. Alla mår bättre av att se bättre ut och därför har plastikkirurgiska ingrepp fantastiska fördelar för den psykiska hälsan. Människor upplever minskade känslor av social ångest efter ett ingrepp på grund av det ökade självförtroende som det nya utseendet ger.
Förhoppningsvis ger ovanstående fördelar en inspiration till vad du kan börja skriva om på din blogg. Tänk på att inte ge intrycket att ”påtvinga” läsare till olika procedurer och tjänster.
Skriv för din målgrupp
Även om det kan verka logiskt att vilja marknadsföra din klinik bör du ha läsarnas behov och önskemål i åtanke. Ha även i åtanke att basera din målgrupp på var din klinik ligger i Sverige. Om din klinik är specialiserad på att erbjuda bröstlyft i Malmö är det först och främst bäst att fokusera på Malmötrakten. Därefter bör dina blogginlägg ha kvinnor i åtanke eftersom det är de som gör bröstlyft. Vidare står kvinnor för drygt 90 procent av alla ingrepp inom plastikkirurgi, så även om din klinik erbjuder andra tjänster är det bäst att fokusera på målgruppen kvinnor.
Istället för att ge intryck av att marknadsföra är det bättre att erbjuda värde för dina läsare, till exempel genom att underhålla, utbilda och uppmuntra. Ett sätt att skriva med fokus på din målgrupp kan vara att använda vanliga uttryck och ord i Malmötrakten. Ett ytterligare sätt är att publicera fakta och statistik om plastikkirurgi och bröstlyftoperationer i Skåne. Det är bara fantasin som sätter gränserna på hur skriver för din målgrupp. Se bara till att använda en lättsam ton och publicera blogginlägg som visar att du är uppdaterad inom plastikkirurgi.