Nätets första seriösa blogg publicerades med sitt första inlägg 1994. Därefter följde bloggarnas ökande popularitet i någon mån internets framväxt – från att ha varit någonting ett fåtal hade tillgång till via långsamma ADSL-linor till dagens bredband och smartphones i varje hand. Om du hade en blogg redan 1998 var du veteran. Ett konto på Skunk var ett måste bland människor som tyckte om att tipsa om den bästa musiken ingen annan lyssnade på. Samtidigt var det mångas introduktion till grundläggande webbkodning.
Man skulle nästan kunna uttrycka det som att bloggvärlden snöat igen sedan åren då bloggarna var som mest populära – om det inte vore för att bloggarna trots allt lever vidare, om än mer undanskymt. Något som är mer självklart är att Sverige varje vinterhalvår drabbas antingen av halka eller snö. I de lägena kan det vara guld värt att ha tillgång till egna möjligheter att ploga och sanda. För det ändamålet är Kellfris nätbutik ypperlig att kika in i. De har fabulöst sortiment av saltspridare, Snöblad ATV att sätta på fyrhjulingar, skopor, plogar och mängder av andra redskap som är oumbärliga om man bor på landet eller äger fastigheter.
Upp och ner
När det började blir riktigt populärt att blogga var de stora mediekanalerna först skeptiska – att blogga kunde visserligen vara bra, men bloggosfären var till största delen en plats för triviala betraktelser. Enligt tidningarnas kultursidor var bloggar av intresse först och främst för personerna som skrev dem. Det dröjde dock inte länge innan bloggar blev en ekonomisk kraft att räkna med. Inom några få korta år rapporterade etablerade medier regelbundet om vad som försiggick i den så kallade ”blogosfären”. Det var under den tiden som människor med pengar, mycket pengar, började uppmärksamma den kommersiella kraften i de mest slagkraftiga och populära bloggarna. Man såg helt enkelt att de som var bäst på att blogga hade byggt upp ett förtroende i sin läsarkrets. Man var förstås inte sen i att inse att det gick att tjäna pengar på förtroendet. Inte minst bloggskribenterna själva, förstås. Det var under toppen av bloggandet som några av nutidens mest populära sociala medier började synas: Twitter, Instagram och Facebook ( de sista med stort försprång) – långt mer kortfattade och, i någon mån, effektiva än bloggarna.
Det går dock att se det som att bloggandets minskade popularitet höjt kvaliteten på bloggandet överlag. Bloggarna är nu i första hand en källa till debatter och diskussioner för de som känner att
andra sociala medier inte riktigt håller måttet. Twitter är för kortfattat vilket uppmuntrar till pajkastning i form av korta slagfärdiga fraser. På Facebook samsas videoklipp med gulliga katter med ”Sverigevänliga” diskussioner. Bloggandet är helt enkelt det medium som funkar bäst för de som söker seriösa, fördjupade sammanhang, oavsett vad intresset råkar vara. Det är därför som bloggen i allra högsta grad lever. Trots att den rapporterats som död flera gånger om.