Skapa ett team bakom bloggen

”Att blogga” kan innebära en mängd olika saker. I bloggens början handlade det främst om att föra dagbok på internet, men nu för tiden har bloggen som medium växt till att vara en del av medielandskapet på ett lika självklart sätt som traditionella tidningar och TV. I takt med att din blogg växer kommer du behöva utöka ditt team för att kunna uppnå full potential.

De största svenska bloggarna drivs som framgångsrika företag med ett stort team människor bakom bloggaren som är ansiktet utåt. När bloggen blir större växer även behovet av att kunna sköta alla delar av den på ett professionellt sätt, både vad gäller praktiskt arbete som redigering och administrativa uppgifter som fakturering och att hålla kontakt med samarbetsföretag.

Att anlita medarbetare till din blogg kan kännas som en svår uppgift, hur vet du hur många medarbetare du behöver? Och hur länge? En bloggs affärer fluktuerar över tid. Vissa perioder finns det massor att göra, andra perioder mindre. Ska du då binda upp dig med ansvaret för anställda medarbetare? Att vända sig till ett företag som erbjuder bemanning i stockholm är en god idé för dig som står inför att ta din blogg till nästa nivå.

Nästa generationens medarbetare

Som bloggare vet du att det är viktigt att hålla ständig kontakt med vad som händer på sociala medier. Att anlita medarbetare för exempelvis content creation som är i ungefär samma generation som dina följare är ett bra sätt att säkerställa att du inte halkar efter i tidens snabba trendsvängningar. Att en potentiell medarbetare inte har ett långt CV bakom sig är inte nödvändigtvis något negativt, tvärtom kan det att ge någon sin första stora chans föra med sig en stor lojalitet till dig som uppdragsgivare.

Det finns även all anledning att skapa ett team omkring dig och din blogg. I dagens bloggvärld finns de stora pengarna att hämta i kringverksamheter runt din blogg och dina sociala mediekanaler, som exempelvis produktutveckling. Även om Bianca Ingrosso gjort sig ett namn som influencer var det genom sminkföretaget Caia Cosmetics som pengaregnet verkligen flödade.

Tänk bredare än bloggen

Att ta klivet från att ”bara” skapa content till att bygga upp en industri runt sitt varumärke är något som verkligen kräver mer än en människa. Inte bara vad gäller de konkreta arbetsinsatserna, utan även för att kunna se vilka utvecklingsmöjligheter som du och din blogg har. När du bemannar ditt team kan det vara värt att leta även bland kandidater med erfarenhet i andra fält än sociala medier. Glöm inte att all kunskap ditt team sitter på är tillgång, och att kontakter som vid första anblick inte känns relevanta kan visa sig oumbärliga i ett senare stadium i ditt företagsliv.

About the author

writers-blogily