Optimera din prestation som löpare

Personer som tränar mycket kan hamna i svackor av olika anledningar. Det kan vara såväl fysiska som psykiska, men det finns saker att göra för att komma tillbaka snabbt. Här följer en lista på några tips för att hitta rätt motivation igen.

Får kroppen tillräckligt med vila?

Fokus på vilken träning som behövs är lätt att ha, men det gör också att det är lätt att missa att kroppen faktiskt behöver vila. Kroppen kan själv börja säga till och om motivationen börjar tryta kan det vara bra att se över hur mycket vila den har fått den senaste tiden.

Sker löpningen på olika underlag?

Det spelar ingen roll vilken typ av underlag loppen går på. Kroppen behöver varierad träning och att byta underlag regelbundet gör mycket för träningen. Se över vad det finns för möjligheter att träna på mer varierade underlag. Det kan ge bra resultat för träningen och skaderisken minskar.

Variera träningen

Både kropp och knopp mår bra av varierad träning. En del springer samma runda varje dag, men ofta blir resultatet på formkurvan sämre än bland de löpare som byter runda. Intervaller av olika slag ökar resultaten tillsammans med olika distanser och tempo. Se över vad som kan ändras och förbättras. Ny träning gör mycket för det mentala också.

Träna målmedvetet

Målmedveten träning gör att resultaten på loppen kan förbättras. Det handlar inte alltid om att maxa träningen innan ett lopp. Genom att träna på rätt tempo för loppet innan är det lättare att få det önskade resultatet. Ett lopp på en mil där målet är att springa på ca 50 minuter kan det vara bra att tränga in 5 min/km innan loppet.

Optimera kosten

Hård träning kräver mer näring. Se över kosten och gör det till något som är en rolig del av träningen. En bättre kosthållning anpassad för träningsnivån kommer att göra att energinivåerna hålls uppe. Det här kommer att lösa mycket för att ta sig till målen. Kosten är en mycket viktig del av träningen och den täcker inte bara muskeluppbyggnaden. Näringsämnen förbrukas i större mängd för personer som tränar mycket. Skaffa mer kunskap och se hur resultaten förbättras.

Alternativa träningsmetoder

Det kan vara bra att träna mer än bara löpning. Allt från simning till spinning fungerar. För den som har möjlighet och plats hemma går det bra att inreda ett rum för att träna. Genom att göra inredning som inspirerar går det att få till inspirerande träning. Det kan vara allt från att välja inspirerande tapeter till att köpa de maskiner och den utrustning som är rolig. Ett rum som inspirerar till träning. För den som har mindre plats kan det vara bra att inrikta sig på träningsredskap som exempelvis får plats under sängen.

About the author