Hur man planerar ett lopp

Det är mycket man ska tänka på när man planerar ett lopp. Det kan handla om alltifrån hur man ska marknadsföra sitt lopp till hur man sköter de administrativa bitarna. I det här inlägget kommer vi gå igenom sådant som är viktigt att tänka på när man ska planera och genomföra ett bra lopp. Det här brukar ju dock handla om hur många personer som kommer springa det. Desto fler som anmäler sig desto mer arbete för dig.

Planera väl

Planering är a och o när man ska genomföra ett lopp. Det kan vara svårt dock att veta var man ska börja egentligen. Det första man ska göra är att sätta upp en budget. Hur mycket pengar har vi att röra oss med? Sätt ut olika poster för vad som kräver olika resurser. Om man behöver köpa sådant som Kopieringspapper till exempel så bör det ligga under administration. Här följer en lista på saker som man kan rada upp som poster:

  • Planering
  • Administration
  • Marknadsföring
  • Genomförande
  • Uppföljning

Det här är bara en enkel budget som man kan utgå ifrån. Sedan krävs det såklart mer underposter och så vidare för att man ska kunna ha en klar överblick.

Se till att alla siffror är på plats

Om någon i ditt team är duktig på siffror så bör den personen ta hand om allt det administrativa för loppet samt bokföringen. Japp, man behöver sköta bokföringen på ett bra sätt när man ska skapa sådana event som lopp innefattar. Det är mycket planering och brainstorming som gäller för att man ska kunna göra det så bra som möjligt.

Organisera olika grupper som ska springa

Väldigt många personer gillar att springa i olika tempon och därför kan det vara bra om man delar upp de som ska springa i olika gruppen. Det kan vara de som springer snabbt, medel och långsamt. Sedan har man olika sektioner där de som springer snabbt får starta först och de som springer medel får springa senare och de som springer långsamt får springa sist. Se till att ha ett bra klocksystem så att alla vet hur lång tid det tog för dem att ta sig igenom hela banan.

Hitta bra sponsorer

Man kan sitta och vänta på att folk ska kontakta en men det är absolut mest effektivt att själv kontakta eventuella sponsorer. Gör detta genom att skicka ett nyhetsbrev eller genom sponsrade inlägg i sociala medier. Sedan kan du se om du får napp eller inte. Det finns olika områden där sponsorer kan hjälpa till. Dels kan det vara genom att finansiera loppet eller så kan det vara genom att ge sportdrycker eller liknande utmed loppet. Din fantasi sätter gränserna så se till att vara kreativ hela tiden!

About the author