Hur man förbereder sig inför ett lopp

Det är mycket som man ska tänka på när man förbereder sig inför ett lopp och ibland kan man bli så stressad att det faktiskt är mer skadegörande för kroppen att träna än att bygga upp den. I följande inlägg kommer du finna några enkla tips om hur man förbereder sig både fysiskt och mentalt. Väldigt många tror att det endast handlar om styrka och kondition, men studier visar att det nästan är ännu viktigare att man är mentalt förberedd inför ett lopp.

Börja med att lägga upp en plan

Först och främst är det viktigt att man planerar väl. Se över loppet och de olika delarna. Det kan vara smart att ha en strategi klar för sig så att man inte tar ut sig i fel etapp. När man planerar är det också viktigt att man lägger upp ett schema för sin träning så att man är i toppform när det väl gäller. Man kan sikta på att träna tre till fyra gånger i veckan. Träna inte varje dag eftersom det inte ger kroppen någon chans till återhämtning, och kom ihåg att variera din träning. Även om det är bra att vara ute och springa mycket så kommer du även märka stor skillnad om du kombinerar detta med styrketräning och yoga.

Koppla av och vila

Vissa framgångsrika elitidrottare menar att en viktig faktor till att de blivit så bra var just att de hade en bra balans mellan träning och vila. Så se till att verkligen koppla av och njut emellanåt. Det kanske finns något du skulle kunna köpa på vuxen.se eller varför inte gå och få massage någon gång i månaden. Det här är något som också gör att du kommer se resultat snabbare eftersom kroppen kommer hinna återhämta sig. Yoga och meditation har visat sig vara väldigt bra för de som löper mycket. Det beror dels på att man lugnar sitt sinne, dels på att man i yoga tränar på sin flexibilitet.

Ät rätt

Det finns mycket som man kan göra för att försöka bli bättre och snabbare, men kroppen behöver rätt energi för att utvecklas! Därför är det viktigt med en kostplan. Förbered gärna lunchlådor så slipper du lockas av snabbmat eller onyttigt snacks mellan målen. Sedan är det väldigt viktigt att man dricker mycket vatten. Se till att det står en karaff med vatten framme hela dagen så att du påminns om att dricka. Om man vill så kan man smaksätta vattnet med olika frukter och grönsaker. Citronvatten i all ära, men det fräter på tänderna så kom ihåg att variera dig. Man kan skära gurkskivor och lägga i vattnet, eller klippa av en kvist mynta som även bidrar till fräsch andedräkt.

About the author