Hur lägger du upp träningen inför ett citytraillopp?

Det viktigaste inför alla löpartävlingar är att komma ut och springa. Hur långt och hur ofta beror självklart på din bakgrund. Är du nybörjare så börjar du med två till tre pass i veckan där du växlar mellan att promenera och att jogga.

Här följer några specifika träningstips inför ett traillopp i stadsmiljö:

  • Spring på växlande underlag. Leta upp trappor, backar och skogspartier där du springer uppför en klippa eller viker av på en skogsstig. Genom att springa på dessa typer av underlag så kommer din förmåga att springa mer avslappnat i lite svårare terräng att öka. Börja lugnt om du är ovan för att sedan successivt öka takten när du blir säkrare. På exempelvis marathon.se hittar du ytterligare träningstips som kan hjälpa dig att utveckla din löpning.
  • Inom traillöpning så brukar man tala om att hitta ett så kallat trailsteg, vilket innebär ett kortare steg än vid vanlig löpning. Trailsteget är en fördel att använda på mer tekniskt krävande underlag och du kommer då att springa med korta steg och därför ta fler steg än normalt. För att hålla balansen i utförsbackar kan det hjälpa att sträcka ut armarna åt sidorna. Vana traillöpare brukar prata om att springa med flyt, men för att uppnå den känslan i svårsprungen terräng krävs övning och åter övning.
  • Traillöpning ställer högre krav på din uppmärksamhet och det krävs att du är fokuserad för att inte snubbla i en trappa eller stuka foten på en rot. Träna därför på att bibehålla koncentrationsförmågan även när du börjar bli trött i slutet av ett pass. Kanske behöver du dessutom ta med dig sportdryck eller annan energi att fylla på med om du springer en längre runda.
  • Som med all löpning är det ofta lättare att pusha sig själv i sällskap av andra. De senaste åren har intresset för trail vuxit ordentligt och därför finns det flera gemensamma löpargrupper som springer trail. Du hittar dem i de flesta medelstora och stora svenska städer och av deras ledare kan du få ytterligare tips om hur du ska lägga upp träningen.

Det går att ge hur många tips som helst om hur du ska bli en bättre löpare, men glöm inte bort att löpning egentligen är den enklaste sporten av dem alla. För att bli en bättre löpare och springa fortare så är det bara att ta sig utanför dörren och börja springa!

About the author