Alternativ träning för att bli en bättre traillöpare

För att bli en bättre traillöpare så är det viktigt att inte bara träna löpning. Det finns flera andra träningsformer som kan förbättra löpningen och minska risken för att utveckla löparrelaterade skador.

  • Längdskidåkning: Längdskidåkning utgör en riktig bra alternativ träning för löparen. Skidåkningen förbättrar syreupptagningsförmågan mycket bra eftersom både armar i ben är i rörelse och hjärtat får jobba ordentligt i uppförsbackarna. Skidåkning är oftast mer skonsamt mot kroppen eftersom man undviker de stötar som löpning ger upphov till. Blir du lätt drabbad av löparskador är skidåkning ett riktigt bra komplement under förutsättning att du har tillgång till ett bra skidspår och rejält med snö i närheten av dig.
  • Cykling är bra att köra som komplement till löpning och du kan träna både uthållighet och benstyrka vilket du har fördel av som löpare.
  • Simning tränar inte benen men däremot stärker den överkroppen och kan ge dig bättre kondition under förutsättning att du håller ett tillräckligt högt tempo så att du blir rejält trött efteråt. Även ett lugnare simpass kan ha en bra återhämtande effekt dagen efter ett hårt löppass.
  • Styrketräning är ett måste för alla löpare, förutom möjligen för de som råkar vara ett genetiskt underverk och aldrig drabbas av klassiska löparskador såsom löparknä, hälsporre, stela baksidor etc. Styrketräningen ska bygga upp alla de stabiliserande muskler som hjälper dig att hålla kroppen upprätt, och ge en bra löpteknik när du är ute och springer. Övningar som utmanar balansen, höftlyft, tåhävningar, utsida- och insida lår är exempel på styrkeövningar för löpare. Som traillöpare ställs dessutom extra krav på styrka för att orka med en bra teknik i tuffa uppförsbackar.
  • Yoga eller annan typ av rörlighetsträning brukar kunna hjälpa löpare att bli smidigare och undvika att bli så stel att det är svårt att komma upp ur sängen på morgonen.
  • Variera med träning som du tycker är kul. Ok, om du är total löparnörd så är alternativ träning förmodligen bara ett nödvändigt ont och då ska du så klart bara göra det för att du måste för att utvecklas som löpare. Om du däremot t ex älskar att spela tennis, rida eller dansa så kan det vara en både fysisk och mental fördel att bryta av från löpträningen då och då.

Läs vidare här om alternativ träning

About the author